https://ckr.pl/

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny w CKR – Centrum Kompleksowej Rehabilitacji to rodzaj ćwiczeń prozdrowotnych, wykorzystywany zarówno w rehabilitacji jak i w klubach fitness, stosowany w celu wzmocnienia mięśni, poprawy równowagi, koordynacji i przywrócenia prawidłowych wzorców ruchowych.

Trening ten bazuje na imitowaniu ruchów złożonych, podobnych do czynności wykonywanych w życiu codziennym, takich jak: dźwiganie zakupów, podnoszenie ciężaru (dziecka) z podłogi, czy sięganie po przedmioty znajdujące się wysoko na półce. Trening funkcjonalny przeznaczony jest dla każdej grupy wiekowej, należy jednak pamiętać o dostosowaniu jego formy indywidualnie do każdej osoby.

Podstawowym założeniem treningu funkcjonalnego jest odbudowanie prawidłowych, zintegrowanych wzorców ruchowych, które mogły ulec zniekształceniu poprzez uraz lub udogodnienia dzisiejszej cywilizacji. Współczesny człowiek wiele godzin dzienne spędza w pozycji siedzącej. Efektem sedentarnego trybu życia jest osłabienie jednych mięśni, a   przykurczenie innych, pogorszenie postawy ciała, pojawienie się bólów pleców, a także zaburzenia wzorców ruchowych.

czytaj więcej

Podczas treningu funkcjonalnego skutki te są niwelowane poprzez wzmacnianie mięśni, przede wszystkim głębokich odpowiadających za utrzymanie prawidłowej sylwetki i naukę poprawnego wykonywania ruchów złożonych. W czasie treningu w centralnym układzie nerwowych zapisywane są prawidłowe wzorce ruchowe, dzięki czemu w przyszłości będą one mogły być wykonywane automatycznie, odruchowo i przede wszystkim efektywnie. Przed przystąpieniem do treningu funkcjonalnego warto zbadać zdolności ruchowe osoby ćwiczącej. W tym celu można zastosować różnego rodzaju testy.

Głównymi zasadami treningu funkcjonalnego są:

  • funkcjonalność ćwiczeń
  • wielostawowość i wielopłaszczyznowość, czyli rezygnacja z ćwiczeń izolowanych stosowanych na siłowni. W naturze istnieją trzy płaszczyzny ruchu: strzałkowa, czołowa i poprzeczna.

Trening funkcjonalny może przynieść wiele korzyści, zaliczamy do nich m.in.:

  • poprawę kondycji i wydolności, dzięki czemu poruszanie się i wykonywanie codziennych czynności będzie łatwiejsze i bardziej wydajne energetycznie,
  • podniesienie jakości życia- zmniejszenie bólów,
  • poprawę równowagi i stabilizacji,
  • wzmocnienie mięśni głębokich i powierzchownych,
  • poprawę postawy ciała,
  • lepszą wytrzymałość siłową,
  • mniejsze ryzyko kontuzji.

Napisz do nas

Potrzebujesz pomocy?