Integracja sensoryczna

INTEGRACJA SENSORYCZNA – TERAPIA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO

Co to jest ta Integracja Sensoryczna? Jest to dość skomplikowany proces, który obejmuje rejestrację, przetwarzanie i opracowanie informacji z bodźców, dzięki którym podejmiemy odpowiednie działanie. Są to procesy odpowiedzialne za nasz ruch, koordynację, postawę, emocje, percepcję, uwagę czy umiejętności uczenia się. To nic innego jak reakcja naszych zmysłów na przetworzony bodziec. Zaburzenia sensoryczne diagnozujemy wtedy, gdy nieprawidłowe przetwarzanie bodźców znacząco wpływa na rozwój, funkcjonowanie i jakość życia dziecka, czyli gdy reakcje dziecka stają się nieadekwatne do zaistniałej sytuacji.

W prawidłowym przetwarzaniu nie mamy problemu z czytaniem książki w zatłoczonym autobusie, nie reagujemy nerwowo gdy ktoś blisko nas stanie, jesteśmy
w stanie być w pomieszczeniu gdzie gra głośna muzyka. Nasza tolerancja na bodźce sensoryczne ma oczywiście swój zakres w zależności od naszego nastroju, samopoczucia oraz ogólnych preferencji.

Dzięki odpowiedniemu przetwarzaniu sensorycznemu  mamy świadomość otoczenia
w którym się znajdujemy, skupiamy uwagę, uczymy się i działamy adekwatnie do sytuacji. Jeżeli nastąpi zachwianie w prawidłowym odbiorze i przetwarzaniu bodźców, będą one hamowane lub pobudzane, czyli będziemy odczuwać ich deficyt lub nadmiar, niemożliwe stanie się prawidłowe funkcjonowanie.

Jeśli twoje dziecko:

  • wykazuje nadmierną ruchliwość, wstaje podczas jedzenia, przeszkadza na lekcjach,
  • nie ocenia ryzyka adekwatnie do wieku,
  • źle ocenia przestrzeń, np. wpada na ścianę,
  • ma słabą równowagę (potyka się, przewraca),
  • unika ruchu,
  • ma lęk wysokości, unika wspinania,
  • nie lubi huśtania, kręcenia się na karuzeli (nawet powolnego),
  • ma skrócony czas koncentracji uwagi, rozprasza się,
  • wykazuje zaburzenia naprzemienności ruchu,
  • unika przytulania,
  • denerwuje się przez metki lub szwy w ubraniach,
  • izoluje się od dzieci, lub potrzebuje dużo czasu by wejść w kontakt z rówieśnikami,
  • nie kontroluje zachowań i emocji,
  • nie toleruje pewnych faktur i konsystencji jedzenia,
  • ma zniesioną tolerancję na ból (nie zauważa że się uderzyło) lub reaguje histerią na najmniejszy dotyk czy zadrapanie,
  • utrzymuje krótkotrwały kontakt wzrokowy,
  • dekoncentruje się przez każdy dźwięk z otoczenia,
  • boi się pewnych dźwięków, unika miejsc głośnych, zatyka uszy,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • odwraca litery, pisze w lustrzanym odbiciu,
  • nie zgłasza potrzeb fizjologicznych…

to mogą być to sygnały zaburzeń integracji sensorycznej.

U dziecka może wystąpić wiele z prezentowanych reakcji lub tylko kilka z nich, mogą być bardziej lub mniej nasilone. Każde dziecko jest inne, będzie prezentowało się w inny sposób, jest to kwestia bardzo indywidualna. W takich przypadkach niezbędna jest diagnoza przeprowadzona przez doświadczonego i uprawnionego terapeutę. Diagnozę najlepiej przeprowadzić rano, gdyż dziecko po całym dniu spędzonym
w przedszkolu/szkole,  gdzie jest gwarno, potrzebuje ciszy by odpocząć.

Często zgłaszając problem dostajemy informację zwrotną, że dziecko z tego wyrośnie. Niestety tak nie jest, a sytuacje te będą pogłębiały dysfunkcje, które w wieku późniejszym mogą doprowadzić do niedostosowania społecznego lub nawet samookaleczeń.
Dziecko potrzebuje w tym zakresie profesjonalnego wsparcia terapeutycznego. Im szybciej zostanie rozpoczęta terapia, tym większe szanse na prawidłowe funkcjonowanie, a nawet odkrycie ukrytych talentów naszych dzieci. Pierwsze diagnozy możemy przeprowadzić już u dzieci 4 letnich!!!

Sama terapia to forma świetnej zabawy, poznawania siebie i pokonywania własnych słabości.

Newsletter
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje.
Rozwiąż test, aby sprawdzić, czy dolegliwości, których doświadczasz po COVID-19 wymagają specjalistycznej konsultacji i ewentualnej rehabilitacji.
This is default text for notification bar